De contrasten van Cambodja

30 augustus 2009 - Battambang, Cambodja

Aangezien we vandaag CAmbodja weer achter ons gaan laten en weer doorreizen naar Thailand, Bangkok, hierbij nog het hele verhaal van Cambodja:

In Phnom Penh hebben we de killing fields en het Tuol sleng genocide museum bezocht, heel erg indrukwekkend om te zien wat er allemaal gebeurd is tijdens de rode khmer periode. 1,7 mensen zijn in deze periode van 1975 tot 1979 gestorven.  Met name geleerden, geschoolden, zelfs brildragers omdat ze intelectueel oogden, vrouwen en kinderen zijn in deze periode vermoord op de meest afschuwelijke manieren, vaak dmv martelingen... De rhode khmer had tot doel gesteld de mensen dom te houden en ze allemaal agrarier te maken zodat het land zelfvoorzienend zou zijn.

even een stukje Wikipedia:  De Rode Khmer (Khmer Rouge) was de militaire tak van de Communistische Partij van het toenmalige Democratisch Kampuchea (nu Cambodja). Khmer is de naam van het volk dat Cambodja bewoont.

Op de killing fields zag je in een monumenttoren nog schedels liggen van omgekomen mensen. Verder was het vooral een monumentplaats waar vroeger vele mensen zijn omgekomen. Het meest aangrijpende en afschuwelijk vonden we het Tuol Sleng museum. Eens was dit een middelbare school, maar aangezien geleerdheid werd afgeschaft is deze school door de rode khmer omgebouwd tot horrorgevangenis (olv Pol Pot) in 1975. Het gebouw werd door deze dienst gebruikt als gevangenis (S-21) en martelkamer. Het precieze aantal gevangen is onbekend, maar schattingen lopen uiteen van 14.000 tot 20.000 mensen. Veel kwam ook overeen met WOII en de concentratiekampen.

Ook liggen er uit deze periode in heel het land nog talloze landmijnen. Overal kom je wel mensen tegen die een been missen of een ander ledemaat. De meesten van hen werken als boekverkoper of proberen dmv bedelen aan geld te komen.

Na 2 dagen hadden we wel voldoende Phnom Penh gezien... en besloten we vanuit the dark side van Cambodja naar de mooie geschiedeniskant te gaan. Op naar Siem Reap waar de prachtige tempels van Ankor staan!

Vanuit Phnom Penh was het zes uur rijden met de bus naar siem reap, een gezellige drukke stad vlak bij de tempels van Ankor. De volgende dag hebben we de hele dag een tuk tuk gehuurd, samen met een Nieuw Zeelander die ook in ons hostel verbleef en hebben we diverse tempels bezocht. Zoals Marita al schreef in de reactie: een van tempels is inderdaad decor geweest voor de film Tomb Raider! Goed gezien Mariet! Om 8u 's ochtends waren we al bij Ankor Wat, de moeder der tempels. Een enorm complex en erg indrukwekkend om te zien. Naast Ankor Wat lag nog een boedhistische stupa en woonden monniken. We gingen even een kijkje nemen en al snel raakten we aan de praat met de jonge leraar in spe-monnik. Hij vertelde dat ze veel novices opleiden en dat ze tevens een kindertehuis zijn en zo'n 50 wezen opvangen. De kinderen waren erg nieuwsgierig en dartelden om ons heen. De leraar gaf ons een rondleiding door het complex en vertelde oa dat alle novices Engels leerden. Met enkelen hebben we even wat Engels geoefend. Na de rondleiding gingen Nick en Evan (NZ-er) voetballen met de kinderen, die kids vonden dat helemaal geweldig. Na 1,5 uur hebben we ze gedag gezegd en een donatie voor de kinderen achter gelaten.

Weer een mooie ervaring rijker!

Na Ankor Wat hebben zijn we op ons gemakje de andere tempels gaan bekijken. Met name de tempels Bayon (met allerlei gezichten verwerkt in de tempel die je overal 'volgen') en Ta Prohm (van de film Tomb Raider) waren eigenlijk nog indrukwekkender om te zien. Ta Prohm werd bijna verslonden door de natuur. Overal kruipen en groeien enorme bomen op en uit de gedeeltelijk verwoeste tempel. Heel mysterieus..

Daar na hebben we nog en aantal dagen in siem reap rondgehangen (in een hotel met welverdiend zwembad) en zijn sinds gisteren in het stadje Battambang aanbeland. Gisteren zijn we met een tuk tuk nog naar een mini Ankor Wat geweest en hebben we de bamboetrein bekeken. Hiervoor maakten we nog een hele mooie toch door de natuur van Cambodja. Laos was prachtig groen met enorme bergen. Cambodja heeft uitgestrekte vlakten, vol met rijstvelden en groen zover je kan kijken. Het heeft misschien nog wel iets van Zeeland weg, waarbij je op de dijkjes rijdt en uitkijkt over de (iets minder enorme, maar nog grote) groene vlakten.

Zo, weer even wat leesvoer. Wij gaan nu snel de backpacks klaarmaken en op naar de bus en naar Bangkok!

Liefs van ons!

1. ma.:
    hoi yonick.
    weer jullie mooi verhaal gelezen en de fotos bekeken super hoor ik ga morgen tot vrijdag naar domburg en dan zijn jullie ook weer thuis tot ziens.ma.x.
  2. Kevin:
    30 augustus 2009
    he Yonick, leuk weer om te lezen. Ik ben vanmiddag terug gekomen van een weekendje winsor castle ek paardensport. Erg mooi, nieuw WR door de Nederlanders dus was de moeite waard! Jullie nog een klein weekje te gaan, geniet er nog even van en tot zondag xxx van ons
  3. jaimy & Ian:
    30 augustus 2009
    nu zijn wij aan de beurt over een paar uurtjuhs komen wij richting jullie wij gaan 2 weken relkaxen en van de zon genieten tot over 2 weken als wij ook weer trug zijn jullie ook nog even genieten x
  4. cilly diet:
    30 augustus 2009
    Als je dat zo leest wat in Cambodja is gebeurd, dan denk ik automatisch aan de geschiedenis van China. m.n. de culturele revolutie toen ook duizenden intellectuelen werden vervolgd en gemarteld. Moesten ook op het platteland werken om zo hun bijdrage te leveren.. Nou jongens het is bijna zover, Nederland komt in zicht en dan kunnen jullie o.a. ook in Zeeuws-vlaanderen over de dijkjes fietsen. Tot gauw en kus van Har&Cil
  5. Marita:
    31 augustus 2009
    He YoNick,

dat heb je als je een filmfanaat bent! Maar ik wil straks al jullie foto's van die tempels zien, ik vind die echt mooi en indrukwekkend, zoveel details.

Denk nog niet aan NL, het is nog maar maandag. Geniet en relax ook nog even (neem zeker een paar massages :) ), als jullie terug zijn gaat het leven + werken zo weer verder :(.

Groetjes x Johan & Marit
  6. Marianne en Tristan:
    31 augustus 2009
    Hey Nick en Yoni,

Wat ontzettend leuk en interessant om te lezen wat jullie allemaal meemaken tijdens jullie reis. Wij zijn stiekem wel een beetje jaloers hoor! Wij storten ons hier weer in de poepluiers... nee hoor, valt best mee. Het gaat hartstikke goed met Thijs en ook met ons.
    Tot snel!
    Veel liefs Tristan en Marianne