Noord-Vietnam

9 augustus 2009 - Sa Pa, Vietnam

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de leuke reacties! En Anouk en Stefan: GEFELICITEERD met de geboorte van LISA!!

We lopen een beetje achter met onze reisstories, gezien we al ik weet niet hoeveel kilometers hebben afgelegd, dus hierbij even een update!

Hanoi
Nick en ik zijn vorige week zondag aangkomen in Vietnam. In 6 dagen 3 landen aangedaan, lekker veel cultuur snuiven!
Dit keer vlogen we met Air Asyia vanuit Bangkok naar Hanoi, een mini vliegtuigje vergeleken de eerdere airbussen waar we in vlogen. Maar binnen 2,5 uur waren we al in Hanoi.
Ook hier is het klimaat onzettend warm en vochtig. In Dubai voelde de lucht droog, hier ben je heel de dag plakkerig van de vochtige hitte maar is het regelmatig wel uit te houden buiten.
Als je maar op tijd een vers fruitsapje pakt of jezelf trakteert op iets anders koels dan houd je het de rest van de dag goed vol. Alle toeristen pik je er hier niet alleen uit vanwege hun kleding en in een Lonelyplanet in de hand, ook de zweetdruppetjels spatten er bij iedereen van af.

Voor wat langere afstanden gaan we voortaan niet meer te veel lopen, maar hebben we de Riksja ontdekt, met zijn 2-tjes gepropt in het voorste bakje met een zuchtje wind en veel sightseeing onderweg. De Vietnamezen zelf gebruiken de Riksja bijna niet meer en gaan liever op een brommertje. Het lijkt dan ook wel of echt iedereen die maar een beetje kan rijden hier op een brommer zit. Van hele gezinnen op 1 brommer, de totale inboedel van een winkeltje, tot 2 hoog bejaarde dames op een brommer. Het verkeer is ook hier ontzettend chaotisch en niemand houdt zich aan de verkeersregels. Je moet hier dan ook echt NIET gaan wachten tot het verkeer stopt  zodat jij kan oversteken, nee, gewoon, bijna zonder te kijken, oversteken en keep on walking. Dan remmen ze vanzelf wat af.

Maandag en dinsdag zijn we Hanoi wat beter gaan bekijken. Zo zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh gaan kijken, hebben we de een-pilaar Pagode gezien, de Temple of Literature en zijn we naar het army-museum geweest. Het museum was niet echt spectaculair, maar het kan ook aan de hitte hebben gelegen...

HA LONG BAY
Woensdag was het tijd om weer back on track te gaan! 's ochtends vertrokken we met een minibus voor een drie-uur durende rit naar Halong Bay! Een prachtige baai in het Noord-oosten van VIetnam. In deze baai zie je allerlei sculpturen / eilandjes van limestone uit het water steken. Om 12u stapten we dan ook op ons 'cruiseschip'. In de toeristenoffices weten ze het allemaal heel mooi te verkopen, de ene boot schijnt nog mooier te zijn dan de andere, maar bij aankomst zijn het allemaal schattige look al like houten schuitjes.
Vanaf de baai in Halong BAy stapten we op onze boot om als eerst een Vietnameze 'Lun' (uitgesproken op zijn Vietnamees-Engels oftewel Lunch) te veroberen. Na de lunch konden we de boot verkennen en waren onze cabines / hutjes met eigen badkamer (niet geheel onbelangrijk wanneer je op zee bent) klaargemaakt. Op het bovendek lagen ligstoeltjes vanaf waar we een erg mooi uitzicht hadden over alle sculpturen die uit de zee schieten. In sommigen van deze limestonerocks zit een hele grot verborgen, die je kan vergelijken met een Franse grot met stalagmieten en stalagtieten. Iets minder was wel dat we zeker niet de enigen waren en het behoorlijk toeristisch is.

Na het bezoek aan de grotten weer terug op de boot, onderweg kwamen we nog drijvende dorpjes tegen. Minihuisjes op een sloepje en zelfs een drijvende National Bank! Omdat het water laag stond konden we ook onder een rots door varen met een klein bootje waar je een mini-zeetje had en waar we een duik konden nemen in het verkoelende water.

Na de zwempartij weer terug aan boord om wat rond te hangen op de boot tot het avondeten werd geserveerd. Jaja, we zijn echt heel zwaar en basic aan het reizen ;). In Vietnam zijn ze behoorlijk van het gefrituurde eten, hoe iedereen hier zo slank blijft is me een raadsel, maar bij het avondeten verschenen dan ook: de welbekende vietnamese loempiaajes (die ze overigens geen loempia noemen), gefrituurde gamba's en andere soorten vis en of course RICE en NOODLES. De 2 hoofdgerechten bij alle vietnameze gerechten.

Aan boord zaten we met een leuk internationaal gezelschap van 16 mensen en de meesten waren van onze leeftijd (sinds vandaag voor Yoni dus de wat ' ouderen' :)).

Tot een uurtje of tien hebben we met zijn allen nog zitten kletsen op het dek, want de volgende dag om 07.00u werd het ontbijt alweer geserveerd. 's nachts goed geslapen terwijl onze boot ronddobberde op zee.
De volgende dag zijn we doorgevaren naar het eiland Cat Ba. Hier heb je een national park, soort van jungle waar je aapjes in zou moeten tegenkomen.... Die hebben we niet gezien, maar we hebben wel de klim naar de top van het eiland gemaakt.  Na het nationalpark werden we naar ons hotelletje gebracht en en kregen we weer een Vietnamese lunch die blijkbaar overal hetzelfde wordt geserveerd. Wel met smaak, maar het kan niet tippen aan het Thaise eten! Als voorafje een wat slijmerige soep, waar iedereen meteen veel sojasaus in druppelt om er nog enige smaak aan te geven, daarna rice, noodles, diverse koolsoorten en kip of vis waar wel een goede smaak aan zit.

Om het eiland te verkennen hadden Nick en ik samen met 2 Engelsen fietsen gehuurd. Op het heetst van de dag deden wij de tour de france na: heuvel op, heuvel af. Pfffff! Nick was nog behoorlijk goed en werd zelfs aangemoedigd door de Vietnamezen aan de kant terwijl hij de heuvel op klom. Ik, en de Engelsen al helemaal smokkelden door af en toe de berg op te lopen. Maar deze fietstocht was het zeker waard! Super mooi uitzicht, niets dan groen en in de verte de zee. Na een fietstocht van een dik uur kwamen we bij de Hospital Cave, een aanrader voor mensen die dit eilandje gaan bezoeken. Terwijl de Amerikanen het eiland bombarderen in de Vietnamwar hebben de Vietnamezen in een grot op het eiland een compleet ziekenhuis, leefruimtes, zwembadje en slaapruimtes gemaakt. Zo'n 200 vietnameze militaren verbleven hier tijdens de oorlog. Erg indrukwekkend om van binnen te zien omdat alles nog helemaal in tact is.

De volgende dag zijn we we weer teruggebracht naar het vaste land om door te rijden naar Hanoi. 's avonds zijn we om 21u vervolgens in de nachttrein gestapt om door te reizen naar het Noorden, op naar Sapa!

Wordt vervolgd..... + foto's volgen nog, internet is hier behoorlijk langzaam!

Veel liefs YoNick

1. harringrid:
    9 augustus 2009
    op 9 augustus 2009............

leuk hoor wat jullie allemaal meemaken, en we kijken uit naar de foto's, geniet nog maar de komende tijd greetzzzzzzzzzzzzzz
  2. Marita:
    He Yonick,

Ik had vanochtend iets te vroeg geroepen :) geduld is een schone zaak.
    Ik kijk ook al uit naar de foto's, ben benieuwd hoe de Halong Bay + Cat Ba eruit zag. Ik heb een beeld voor me maar weet het niet zeker wat je met limestone bedoelt.

Yoon vandaag wel een lekker massage nemen op je verjaardag, zeker na zo'n fietstocht :)

Geniet en zweet lekker verder!
    X Johan & Marit
  3. ma.:
    9 augustus 2009
    ja eindelijk weer een mooi reisverhaal heb het nog fijn.kus ma.
  4. Jan franken:
    9 augustus 2009
    Waarschijnllijk is het nu voor jullie al 10 augustus, maar voor ons nog 9, dus het kan nog: Yoni van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Leuk om jullie reisverhaal te lezen.
    Groetjes Jan en Marian
  5. jaimy & Ian:
    hey yoon & Nick

yoon hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. je hebt toch wel een massage gehad? hahaha.
    heel veel plezier nog! En we kijken uit naar jullie volgende verhaal.

kus Ian & Jaimy
  6. Beppie:
    Hee Yoni,

Superleuk om het zo een beetje te volgen. Wij komen zelf net terug van Frankrijk en gaan nu lekker thuis chillen.

Nog heel veel mooie dagen daar! Tot na de vakantie!!

gr Beppie
  7. Marieke:
    14 augustus 2009
    Heeeeeee chicos!!

Wow, dat klinkt weer helemaal geweldig allemaal! :-) Heerlijk ook weer die verkeerschaos, fijn schrijfonderwerp altijd, hihi ;-)

Geniet ervan!!

Xx Marietie ;-)