Laos

28 augustus 2009 - Siem Reap, Cambodja

Olifant rijden en into the tube

Luang Prabang
In Luang Prabang hebben we lekker kunnen relaxen, na al het gehobbel en het doorreizen even een pauze met af en toe een activiteitje.
Ons hostel lag aan de rivier de Mekong en in de ochtend hebben we meestal ons ontbijtje bij de lokale restaurantjes aan het water genuttigd, prachtig uitzicht met op de achtergrond de groene bergen, kan niet mooier.
Na 2 dagen vonden we het tijd voor een activiteit:
een slowboat over de mekong naar een heilige grot aan deze rivier. Onderweg begon het te stortregen dus werd de slowboat toch nog wat spannender. Tijdens het bekijken van de grot kwamen ons eerder gekochte plastic poncho's nog goed van pas, hoewel het wel een broeinest blijft onder zo'n vuilniszak. Om de totale grot te bekijken moesten we eerst nog heel wat trappen op voor je bij de bovenste grot was, waarbinnen het aardedonker was en we bij het schemerlicht van wat kaarsjes af en toe een boedha of een grotschildering zagen opduiken.
Op de weg naar boven kom je heel veel kinderen tegen die kleine vogeltjes in een nog kleiner kooitje willen verkopen aan je. Ze brengen het heel zielig en vertellen erbij dat je het vogeltje dan bovenaan kan vrijlaten....
Waarbij het vervolgens onderaan de grot weer wordt gevangen...

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we Luang Prabang per fiets gaan bekijken, het is alleen zo bloedje heet dat je regelmatig een drinkstop moet houden. In Luang Prabang kwamen we overigens ook weer Engelsen tegen die we ook al in Hanoi en in Halong Bay hadden ontmoet. 's avonds hebben we samen regelmatig een bezoekje gebracht aan de bar-aan-de-rivier Utopia waar je kan liggen, luieren en beachvolleyballen: vakantie!

Na onze fietstocht besloten we weer een trip te ondernemen: en dit keer niet te voet, maar op olifanten!
"Learn how to become a Mahout" (driver of the elephant)!
2 dagen gingen we leren hoe we op de olifant moesten klimmen, hoe we de basiscommando's konden gebruiken en hoe we de olifant in bad gingen doen. Een hele mooie ervaring! Wat een prachtige beesten zijn het toch! 's avonds verbleven we in een lodge in het oerwoud aan de rivier. Dit keer geen basiclodge, maar een behoorlijk sjieke. De mooie kamer werd 's avonds en vooral 's nachts extra aangekleed met life nature! Ietsie minder was dat het dak gedeeltelijk open was en alle life nature 's avonds gezellig bij je in de kamer kroop...
Iek, de meeste grote spinnen kwamen ons gezelschap houden... Maar het slapen bij een kabbelende rivier en alle oerwoudgeluidjes weegt daar wel weer tegenop, dat dan weer wel.

De volgende ochtend om 06u opgestaan (ja alweer zo vroeg, volgens mij hebben we welgeteld 1x uitgeslapen deze reis) om onze eigen olifant in bad te doen. Ergens op een weg moesten we wachten tot de olifanten er aan kwamen, vanuit het oerwoud hoor je her en der geritsel en ineens verschijnen er uit de bosjes enorme  grijze dikkerds (met hun echte Mahouts), wat een mooi gezicht! Dan de commando's roepen zodat je olifant gaat liggen en snel erop klauteren (in onze bijpassende Mahoutkleding...). Helaas hadden we vandaag maar een kort stukje tot aan de rivier waar wij de olifant en de olifant ons ging wassen. Na het badritueel zijn we gaan ontbijten bij de lodge en daarna hebben we allemaal een kano genomen om te peddelen naar de watervallen Tad Song. De watervallen waren prachtig blauw van kleur voor het water zich stort in de bruine rivier.
Die avond was alweer onze laatste avond in Luang Prabang, en hebben we bij een Frans tentje lekker gegeten. De volgende morgen vertrokken we naar het volgende dorp, zo'n 6 uur zuidelijker rijden: het populaire dorp (mn bij Engelsen) Vang Vien waar je voornamelijk gaat Tuben in de rivier.
Van diverse mensen hoorden we al dat deze busrit geen pretje kon zijn vanwege de ontelbare bochten. Na een uur vertraging vertrok onze minivan dan ook naar Vang Vien, maar van misselijkmakende bochten hebben we geen last gehad aangezien onze chauffeur er een gemiddelde snelheid van 35 km p/uur op nahield.....

Vang Vien
The place to be om een hele dag met je eigen tube (rubberen band) door te brengen. Super toeristich, voornamelijk dronken Engelsen en veel jongeren.... ja ik hoor al bijna niet meer tot die jongeren :).
Maaar uiteindelijk wel leuk om zelf ook in die tube door te brengen! Wij vonden een dagje erg leuk , maar ook voldoende. Sommige jongeren brengen hier dagen tot weken door..
In de ochtend lagen wij al in de tube en blijkbaar ben je dan de enige. Dus besloten we om de stroming ons mee te laten nemen en van de prachtige omgeving te genieten terwijl de band ons weer 3 km terug naar het dorp dobbert.  's middags zijn we nog een x gegaan, je hebt die tube nl voor de hele dag en 's middags zijn alle barretjes langs de rivier open waar je wat kan drinken of eten. De mensen van de bar halen je naar de kant door een zwemband aan een touw naar je te gooien en halen je dan binnen.
Ook waren er overal touwen waar je vanaf een meter of 5 tot 8 vanaf kon zwieren en het water in plonsen. Nick heeft natuurlijk een paar swings gedaan en heeft nu pijn aan zn billen van al dat geplons vanaf die hoogte ;)
IK heb mn hoogtevrees overwonnen en ook 1 poging gedaan, waarbij ik niet al te sierlijk op het water neer knalde... Maar goed, die 2 minipijntjes van ons waren niets vergeleken enorme blauwe plekdragers tot kruklopers om ons heen... Ik vroeg me de avond daarvoor ook al af hoe al die mensen in het dorp aan al die verwondingen kwamen van Tuben...
Foto's hiervan hebben we gemaakt met de onderwatercamera, helaas geen show op de site dus.

Vientienne
Vrijdag zijn we aangekomen in de hoofdstad van Laos, Vientienne. Een mooie plaats die meer aan doet als een groot dorp dan een hoofdstad, we hebben nog nooit zo'n rustige hoofdstad gezien.
In Vientienne was niet heel veel te doen, maar hebben we wel een mooi museum en een school voor novices (jonge Monniken) bezocht. De leraar-monnik heeft ons van alles verteld over zijn pupillen en liet ons diverse foto's nemen terwijl de jongens les hadden.
Ook zijn we op zaterdagochtend heel vroeg opgestaan, 5u! Om om 5.30u het ochtendritueel van de monikken te zien. De monniken lopen dan op straat om eten op te halen, ook wij hadden het e.e.a. gehaald en gegeven aan de monniken. Het geheel duurde niet zo lang maar was wel mooi om mee te maken in deze vroegte.

Op naar Cambodja!
 Phnom Penh
 Nick en ik zijn zondag vanuit de hoofdstad van Laos, Vientienne, vertrokken naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Even weer een vlucht genomen en geen bus, dat scheelde heel veel reistijd. Phnom Penh is een hele drukke stad, ook wat viezig en veel contrasten tussen arm en rijk.. Blijft lastig om dat te zien en dan besef je steeds weer hoe goed wij het in NL hebben.

Vervolg van Cambodja in de volgende reisblog!

Liefs

1. Marita:
    28 augustus 2009
    He YoNick,

weer een goeie timing met jullie bericht/avontuur!
    Super mooi die foto's van de tempels in Cambodja en veel, gaaf! Lijkt zo uit een film van Lara Croft en Indiana Jones te komen. Nick dan wel met een iets ander hoedje ;)

Hier is het weer iets minder warm, maar volgende week wordt het heel zomers. Vanavond gaan wij weer kijken bij Lisa, ben benieuwd hoe ze gegroeid is en hoe het met de papa en mama gaat.

Geniet van de laatste week,
    groetjes X Johan & Marit
  2. cor en renie:
    28 augustus 2009
    Prachtig verhaal, leest als een boek!
  3. ma.:
    29 augustus 2009
    wat een verhaal super en die fotos dan mooi hoor ben net terug uit domburg hadden mooi weer .liefs ma.