Kandy-town for prince and princess
31 augustus 2007 - Kandy, Sri Lanka
Hello sir's and madam's,
"wherrre are you frrrom?"
Holland
"Holland, verry nice. Frrrom Amsterrdam?"
And so on..
Op straat worden we zoals iedereen die op vakantie is in het buitenland vaak aangesproken. We vallen dan ook erg op als toerist, ondanks dat wij nog donker haar hebben. Maar er zijn ook toeristen (Engelsen... nee geen vooroordeel, het blijkt zo) die in een soort van mini-pyama gekleed gaan. ALs je een beetje respect toont ga je als vrouw niet te bloot gekleed..
Zo'n 85% van de vrouwen draagt hier een sari (3-delig: een sarong (rok) - een doek gedrappeerd over de schouder en een topje, met blote buik
en dan in Kandy-style (upperclass) of normal-style. Het ziet er echt prachtig uit! Allemaal kleurrijke en sjieke kledij. We hebben ook al verschillende bruiloften van dichtbij gezien.
Nick en ik zitten in poepie-sjieke hotels waar iedere dag wel een bruiloft in wordt gevierd. De Kandy-style bruid en bruidegom zien er uit als een prins en prinses, zoals ik het omschrijf op Indiase wijze. Veel goud-bling-bling, veel kleur en veel versiering. Onze gids roept dan ook steeds " have look, than you can 'foto maken". De mensen vinden het hier geen probleem dat 2 vreemden even komen kijken, maar Nick en ik voelen ons wel wat beschaamd....
De bruidsparen ogen als royals, maar wij worden hier echt als Princes Yoni en Prince Nick behandeld! We hebben nu 3 hotels gehad en ze zijn echt erg luxe!! (nb wel voor deze standaard). De auto met onze prive-chauffeur wordt voor gereden bij de enorme entrees van de hotels (zoals bij Krasnapolsky in A'dam) en de deuren worden accuut door de portiers opengedaan voor het echtpaar in special "Backpack-kledij". Wij stappen dan een beetje versufd uit en vaak ben ik nog niet klaar om uit te stappen, omdat de achterbank vol ligt met "speelgoed van the young couple (guide of sri-lanka / snoep voor de kinderen / mp-3 / tassen enz).
Dan krijgen we meteen een welcome's-cocktail en zitten we tussen alle sjieke gasten voor het bruidspaar. Nee... ik denk niet dat we opvallen.
Bijna iedere avond hebben we een buffet met veel keuze aan eten uit allerlei landen. Maar gisteren aten we in the dining-room waar klassieke muziek op de achtergrond klonk en de obers af een aan vlogen. Je mag bijna niets zelf doen, je wordt steeds bediend. Vanochtend bestond ons ontbijt uit een bord vol tropische exotische vruchten, daarna croisantjes, donutjes en toast met roerei.... (beschrijving voor Elise
.
Veel dingen lijken ook wel op de reis door Zuid-Amerika, maar de meeste mensen zien er hier verzorgder uit. Het verkeer is wel net zo'n chaos en niemand houdt zich aan de regels.
Het is wel erg anders om met een eigen auto en chauffeur te rijden. Vandaag zijn Nick en ik voor t eerst met zn 2-en in de middag de drukke stad Kandy ingegaan. Dan is dat weer wennen, omdat we overal op moeten letten en mensen willen erg graag iets verkopen. Ik vind wel dat je dan meer het gevoel hebt dat je de cultuur beter ervaart en opsnuift. Het is ook actiever, nu worden we overal naar toe gebracht met de auto.
Verder hebben we al ontzettend veel indrukken opgedaan. De natuur is hier schitterend, allerlei soorten vegetatie en veel jungle-looks, met enorme palmbomen, bananenbomen, rijstvelden ect. . Maar ook veel soorten dieren, zoals een varaan van 1,5 meter, aapjes in het wild en olifanten. De camera maakt overuren. Onze gids vertelt veel over wat we zien en neemt ons mee naar mooie plekjes.
IN het hotel waar we eergisteren zaten liepen de apen 's nachts over het dak heen te stommelen.
Vandaag zijn we naar het olifanten-weeshuis geweest. Erg toeristisch, maar we hadden het voor geen goud willen missen. Wat een mooie beesten en ze lopen gewoon tussen de mensen! Van reuzen tot baby-olifantjes.
We hadden in het begin van de tour al een olifantenrit gemaakt, maar zaten toen vooral op een bankje bevestigd op de olifant (zielig). Vandaag zijn we met de gids naar een klein olifantenparkje geweest en hebben daar een half uur door de jungle op de rug van de olifant gezeten!! Geweldig! Weereens wat anders dan paardrijden, zoals vorig jaar.
Ook hebben we de olifant gewassen in de rivier.
Morgen gaan we naar de heilige tand van de budha en daarna rijden we door naar theeplantages.
X Yonick
