Cusco: Spaanse les en (te veel) eten...
Hola chicos!
Que tal o Como estas? Ahora esta llubia, pero la temperatura esta bien....
Vandaag weer een nieuw berichtje vanuit PERU / CUSCO.
Nick en ik zijn zojuist naar het internetcafe geschuifeld, nadat we maar liefst 7 gangen lunch ophadden bij onze peruaanse familie. We kregen vijf verschillende toetjes tegelijkertijd, pfffff echt TE veel. We zitten ook zeker wel 2 uur lang te lunchen, dus daar gaat soms wel aardig wat middag aan op.
De Spaanse lessen die we volgen bij de San BLas school zijn leuk en erg nuttig. We hebben iedere ochtend 4 uur lang les van een hele aardige profesora, Adriana. (Michiel je krijgt de groetjes! En las profesoras hadden leuke herinneringen aan je!
Adriana vroeg al of we toevallig ook die lekkere ¨stropwaffels¨ bijhadden, haha. Nu hebben Nick en ik nog met zijn 2-en les, misschien dat er volgende week wel nieuwe mensen bij zetten. Maar door zo´n priveles leer je het wel goed. Ook krijgen we iedere dag tarea (Huiswerk!) mee, maar dan lopen we gewoon even naar Plaza de Armas en gaan daar heerlijk op een terras ons huiswerk maken....
Thuis bij de familie leren we ook veel Spaans, ze verbeteren ons en we leren elke dag nieuwe woorden bij. De komende week zijn onze peruaanse papi en mami een weekje naar Bolivia. Nu hebben we opa en oma die op ons letten
. Vooral oma wil ons nog meer eten voorschotelen dan we opkunnen (ze lijkt ook wel een beetje op Oma Diet
).
Deze week is het Semana Santa, vanwege pasen, dat hier uitgebreid wordt gevierd! Maandag zijn we met todos familias naar een processie (de la cruz??) op de plaza gaan kijken. Heel Cusco was uitgestroomd naar dit plein, dus het was proppen met zijn allen. Maar aangezien wij toch gringo´s zijn, staken we toch steeds boven alle peruanen uit. De processie bestond uit een erg groot gekleurd en verlicht kruis dat gedragen werd door 6 mensen. Uiteindelijk komt het kruis dan in de cathedraal aan en dan gaat iedereen klappen, knielen en bidden. De mensen hopen d.m.v. deze processie aardbevingen te voorkomen.
Iets minder was alleen dat de dragers voetje voor voetje liepen en het wel een beetje errug lang duurde...
In la casa logeert nog een andere gringo, Mike vanuit de States. Met hem en zijn vriendin Debbie (logeert in ander huis) zijn we gisteren naar het voetbalstadion in Cusco geweest. Cusco tegen Sao Paulo (Brazilie) met eindstand 0-2, wat jullie natuurlijk willen weten! Het stadion had wel wat weg van de vorm van het coloseum. Tijdens de wedstrijd werd er van alles verkocht; onder andere een heerlijke sate gemaakt van El corazon de Vaca, oftwel een lekker stokje Hart van de koe...iehw.
Op straat staan trouwens ook overal mensen eten te verkopen, heel veel gekookte mais, de sate de corazon, churos en zelfgemaakte waterijsjes.
Zaterdag gaan Nickos en ik onze eerste hikingtocht maken. Deze is maar van een dag, maar dan kunnen we mooi in komen. We gaan dan met de local bus naar Salineras, zoutvlakten/heuvels. En volgende week gaan we nog een tour maken naar de Siecred Balley (Sacred Valley) en gaan we aan horseriding doen! Next week meer hierover.
Helaas is alleen de Inka Trail de komende maanden al HELEMAAL volgeboekt en kunnen we deze dus niet lopen.. Maar we hebben al wel wat info over alternatieven (langere routes..) en dan komen we ook uit bij Machu Picchu!
Oja, mocht iemand ons een keer een kaartje vanuit Holanda willen sturen
, we hebben een adres:
Yoni en Nick / familia Tupayachi Barra
LOS ALAMOS D-2
Wanchaq - Cusco
PERU
CHAO, Hasta la vista, XX
