Horsebackriding in de natura
Hola amigos! Que tal?
Weer even tijd voor een update van deze week. De tijd vliegt echt, zeker deze week, want het is super mooi weer!
Deze week hebben we onze laatste Spaanse groepslessen gehad van profesora Carla (elke week een andere juf). Volgende week hebben we nog extra lessen geboekt, maar dan semi-prive. Dat is 2 uur intensief Spaans. Nu hebben we elke dag 4 uurtjes, maar daar gaat zeker een uur op aan de pauze op t San Blas plein (zie ook foto, wie wil er dan nog naar binnen?).
Morgen beginnen we dus ook aan ons vrijwilligerswerk in het Staatsweeshuis, dus komt de combi ´s ochtends les en ´s middags werken goed uit. Betekent echter ook wel, minder lanterfanten, zonnebaden op plaza de armas, maar daar tegenover staat weer meer cultuursnuiven, nog meer Spaans praten en horen en iets leuks met de kids doen.
Deze week ook een paar keer goed uitgeweest in cafe, bios, bar Mytology, wel een échte Gringotent, maar dat maakt t ook wel weer leuk omdat we veel bekenden van school en via via tegenkomen. Iedere avond kun je hier voor free Salsalessen volgen! Maandag beginnen we hier ook mee (lees
oging).....ff kijken of we daar ook foto´s van gaan laten zien (hmmm).
Vrijdag hebben we al een voorproefje dansen gehad van 2 jongens van onze school, ik ben al niet goed in aerobic, laat staan 6 dansen achter elkaar, maar t was wel lachen!
TOCH NOG EEN EETSTUKJE (jullie kennen mij he, haha)
Het Peruaanse eten kan ik helaas niet echt bij mijn favorieten zetten. helaas helaas.. Elke dag is het weer een nieuwe surprise wat we als lunch krijgen.
Start is altijd met een soepje; doorzichtig of een beetje papperig. En meestal drijft daar dan een stuk vlees in....Uit beleefdheid hebben we t in week 1 nog wel wat opgegeten (vlees), maar deze week heb ik toch maar gezegd dat we niet zo heeel veel om vlees geven..
t vlees bestaat gewoon vaak uit peesjes, aders, botjes en vel als t om kip gaat.
Segundo plato bestaat bijna altijd uit droge rijst met een KNOTS van een aardappel en meestal weer vlees. Maaaar sinds deze week is de segundo plato wél erg lekker, meer vegetarisch, kazen, heeeerlijke Choclo (een mega maiskolf), gemarineerde kippetjes of een quiche. Oma wil graag dat ze iets heeft wat wij lekker vinden dus vandaar deze verandering denk ik..
het toetje bestaat eigenlijk altijd uit Jelly / gelatine.. ------> Dit is wel een toetjesland voor jou Keefmen!
Er wordt altijd gekookt door de hulp. De wat rijkere families hier in Cusco hebben altijd een hulp. Onze hulp, Mercedes, begint al om 7.00u en werkt tot 16.00u!! Ze kookt, doet de afwas, ruimt op, doet boodschappen, onze kamers, de was enz. Voor Nick en mij blijft het wel een beetje vreemd dat zij dus een andere positie heeft. Zo eet Mercedes dus ook altijd aan een aparte tafel en mogen Nick en ik (liever) niets opruimen.. T lijkt wel een hotel!
ACTIEF
Gisteren zijn we trouwens gaan paardrijden in de natuur. Zoooooooooooooo gaaf! Nick en ik vonden t echt jammer toen t was afgelopen, we gaan dit waarschijnlijk nog een keer doen. In Nl mag je alleen een x in de bak rijden, hier mag je met zero ervaring meteen de natuur in! T waren natuurlie wel makke paardjes die de route uit hun hoofd kennen, maar toch. De mijne sloeg trouwens wel soms in drafje als de horseguy er met zijn minizweepje aan kwam.. niet erg, maar wel spannender omdat het of steeds bergop is of bergaf! beetje rodeo dus, haha.
Nick heeft ook nog in galop gereden, waar hij nu nog last van heeft, maaar wat ook weer super de super was. We hebben zo´n vier uur in de prachtige natuur gereden en dan hadden we t weer ook nog eens heel erg mee. Per groep gaat er 1 horseguy mee, die er naast loopt of rent! Die jongen had echt een conditie. We zijn ook 1x bij een innieminie cafeetje gestopt en daar hebben we voor hem ook (lekkere!) Incacola en wat lekkers gekocht. De incacola is geel en mierzoet, smaakt een beetje naar bubblegum.
Naas de natuur hebben we ook vier Inca-ruines bezocht (even paard stallen en dan bekijken). Eerst gingen we naar Pucapucara, daarna naar een badplaats voor de Inca´s, toen naar een grote heuvel die Temple de Luna heeft, vanwege het kraterachtige model en als laatste naar het beroemde SEXYWOMAN (spreek dit uit met een Spaanse Tongval).
De originele naam is SACSAYWAMAN (dit is Quechua!!, de origenele taal van de Inca´s). Maar iedere gringo onthoudt natuurlijk versie 1.
Deze megaruine was wel erg toeristisch, maar omdat we daar pas tegen 17.00u waren, was het al iets rustiger en we hadden een priveguide ter plekke geboekt. Zodat we daar wel een uur hebben rondgedwaald. De ruines zijn erg ingenieus opgezet, de blokken steen wegen nog meer dan de NL´se Hunnebedden. Sacsaywaman was als het ware het paleis van de Incakoningen, samen met alle dienaren die een tree lager woonden. En het volk wat dan weer in de vallei Cusco woonde. Alle stenen zijn kaarsrecht, vraag me niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ook zijn we nog in een van de tunnels van 25 meter lang (geheime gangen in de Incatijd) gelopen, waar t echt aardedonker was. Een meisje was omgedraaid omdat ze claustrofobie kreeg.
Ojeeee, alweer tijd voor lunch bij oma! en daarna gaan we weer een andere ruine bezoeken.
Veel liefs uit Cusco en ik hoop voor jullie dat t in NL ook sneller wat beter weer wordt!
